Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 1 -
.
Závěr zjišťovacího řízení EIA je již k dispozici, zde čtěte "Závěry zjišťovacího řízení"
..
.
Občanské sdružení Budoucnost, Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou, IČ 71232524
.
KRAJSKÝ ÚŘAD KRAJE VYSOČINA
Odbor životního prostředí
Žižkova 57
587 33 Jihlava
.
Věc: Zjišťovací řízení záměru „Místní komunikace Klafar II – ul. Dolní, Žďár nad Sázavou“ 
        Č.j. KUJI 29124/2008
        - vyjádření k oznámení podle §6 odst. 5 zákona č.100/2001 Sb.
.
Občanské sdružení Budoucnost ve Žďáře nad Sázavou považuje za nutné další posuzování tohoto záměru podle zákona č. 100/2001 Sb. z následujících důvodů:
    „Oznámení záměru o hodnocení vlivů na životní prostředí“ (dále jen „oznámení“) neodpovídá koncepci dopravy  platného územního plánu města. Všechny části „oznámení“ posuzují pouze část budoucí komunikace, jejíž celá trasa bude propojovat silnici I/37 se západní částí obchvatu města, což je uváděno i v textu „oznámení“. Tato skutečnost odporuje zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí, který stanoví, že v dlouhodobém záměru se jeho jednotlivé etapy posuzují samostatně v kontextu vlivů záměru jako celku
    V „oznámení“ je způsob posouzení jen části komunikace zdůvodňován tím, že obchvat je „pouze výhledovou investicí“.  Přitom však musí být oznamovateli známo, že podle schválené akční části Strategického plánu města, má být celé toto propojení, jehož je posuzovaný záměr částí,  včetně propojení na ulici Brodskou (část obchvatu) realizováno téměř současně v letech 2009 až 2010 (a další etapa západní části obchvatu města s napojením na silnici I/37 má být realizována v roce 2010 až 2011). Máme za to, že „oznámení“ musí posuzovat dopady na životní prostředí podle těchto skutečností. Opak je pouze snahou obejít zákonné povinnosti.
     Výše uvedené skutečnosti mají potom zásadní vliv na výsledky další části „oznámení“ a to  zejména Hlukové studie, ve které se uvádí, že je vypracována pro stav v roce 2010, ale přitom vůbec nepočítá se zátěží převáděnou z výše uvedených komunikací. I v textu „oznámení“ je uvedeno, že „napojení páteřní komunikace na obchvat povede s velkou pravděpodobností k překročení hygienického limitu pro noční dobu ve všech sledovaných výpočtových bodech“. Přílohou našeho vyjádření je model dopravy města, který odpovídá územnímu plánu a je podkladem jeho dopravního řešení (Příloha č.1).
      Dalším problémem je skutečnost, že v roce 2011 nebude realizována část obchvatu města v úseku Brodská – Jihlavská a může nastat stav, který převede velkou část dopravní zátěže z Bezručovy ulice novou a rychlejší částí západního obchvatu k sídlišti Klafar II a potom posuzovanou komunikací  zpět na ulici Dolní (silnice I/37). Zde by se potom jednalo o naprosto neúnosnou zátěž okolí této komunikace a tomu je, podle našeho názoru, nutné  regulačním předpisem zamezit.
     Doporučujeme, aby se další posuzování vlivů záměru na životní prostředí soustředilo zejména na důsledky dopravní zátěže posuzované komunikace na životní prostředí stávajícího i budoucího okolí (zatížení hlukem a emisemi) a to důsledně podle § 5  odst. (2) zákona č. 100/2001 Sb.
      V dalších letech se stále předpokládá značné zvýšení intenzity dopravy a proto považujeme propočet vlivu hlukové zátěže pouze do roku 2010 za naprosto nedostatečný pro posouzení vlivu záměru na životní prostředí. Tato vozovka zde nebude v provozu pouze 2 roky, ale další desítky let. Proto navrhujeme zpracovat posouzení vlivu na životní prostředí alespoň pro rok 2018. 
      Jsme si vědomi důležitosti vybudování této komunikace pro rozvoj území a nechceme jejímu vybudování bránit, ale je nutné její posouzení v souvislostech daných územním plánem města a v souladu s příslušnými zákony tak, aby se již nyní nezakládaly příčiny poškozování zdraví obyvatel města.
.
Ve Žďáře nad Sázavou dne 25.4.2008 
Přílohy: dle textu
.
Marie Doležalová
předsedkyně
.
.
poslední aktualizace stránky: 02.06.2008