Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 5 -
.
.
Občanské sdružení Budoucnost, Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou, IČ 71232524
.
Městský úřad
Žižkova 227/1
591 01 Žďár nad Sázavou
.
Ve Žďáru nad Sázavou dne 27.11.2007
.
Věc: Technická studie (TST) 
          „Část městského okruhu ul.Wonkova – ul.Novoměstská“
          Č.j.:RUP/525/07/Im
.
Ke shora uvedené technické studii uplatňujeme následující  námitky:
.
1. Odmítáme změnu koncepce silniční dopravy uvedené v čl. 2.8.1.2. textové části ÚP.
Koncepce dopravy územního plánu, která určuje budoucí vývoj dopravy ve městě, nepředpokládá budování (a funkci) městského okruhu. Územní plán není neměnnou záležitostí, ale záměr vybudovat městský okruh v kategorii sběrné komunikace je velice závažnou změnou, která by musela být řádně projednanou změnou koncepce dopravy územního plánu podle Stavebního zákona. 
Přitom se v tomto konkrétním případě nejedná, ve smyslu ČSN 73 6100, o městský okruh, ale o průtah vedený sídelním útvarem a ve svém důsledku o průtah silnice I. třídy I/37 (!!), jak je zřejmé z návrhového stavu na výkrese B.10.
2. Odmítáme navrženou změnu funkce a zatřídění této komunikace navržené v technické studii.
Navržená komunikace propojující  ulice Wonkova a Novoměstská odporuje svým zatříděním Územnímu plánu města Žďár nad Sázavou. Celá tato komunikace je územním plánem určena jako „místní komunikace“ a „vzhledem k situování v zástavbě je komunikace navržena ve funkční třídě C 2“, která je v ČSN  73 6110, platné v době schválení územního plánu, specifikována jako komunikace obslužná, doplňující spojení sběrných komunikací a umožňující přímou obsluhu všech objektů.
Pojem obslužná komunikace je uveden i v zákoně č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a jedná se o místní komunikace III. třídy. Ty jsou v prováděcím předpise č.104/1997 Sb. definovány jako obslužné komunikace ve městech a obcích umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů. 
3. Nesouhlasíme s výstavbu této komunikace.
Navržená komunikace neřeší dopravu ve Žďáru nad Sázavou, ale pouze přesunutí dopravní zátěže z Horní a Dolní ulice na tuto plánovanou komunikaci. Z pentlogramů dopravy je zřejmé, že hodnoty snížené zátěže na těchto ulicích, jsou shodné s hodnotami zvýšené zátěže v prostoru mezi sídlišti 4 a 7. Jedná se tedy pouze o vybudování nového průtahu městem, jehož umístění, s jeho vynucenými protihlukovými bariérami, do intravilánu města je naprosto nevhodné. O nevhodnosti svědčí i skutečnost, že podél komunikace dlouhé 949 m by v případě realizace stavby muselo být vybudováno 1330 m protihlukových stěn, rozdělujících město, jak konstatuje i architektonická část studie. 
V žádném případě nesouhlasíme s budováním komunikačního propojení  Wonkova – Neumannova před realizací komunikační sítě předpokládané územním plánem v předchozích etapách, zejména před vybudováním obchvatu města podle platného ÚP. 
Jedním z úkolů pozemního plánování je podle § 19 stavebního zákona „stanovovat pořadí provádění změn v území (etapizaci)“. Platný územní plán splnil tento úkol a zařadil stavbu této komunikace propojující  ulice Wonkova a Neumannova do 3. etapy (poslední, po vybudování obchvatu města). 
4. Nekomplexnost řešení dopravy ve městě
Městský úřad zadal projektantovi k řešení pouze propojení ulice Wonkova – Novoměstská. Proto studie neřeší důsledky vybudování této komunikace v komplexním řešení dopravy ve Žďáře nad Sázavou tak, aby prokázala důsledky  její realizace na intenzitu dopravy ve všech částech města (i mimo ulice Dolní a Horní). Teprve tím by měla být prokázána i společenská prospěšnost investování nemalých prostředků z rozpočtu města na její realizaci.
Možnost a oprávněnost tohoto záměru nelze určit bez vyhodnocení dopadu zvýšené intenzity dopravy na životní prostředí zejména v ulici Wonkově, ve které by se intenzita dopravy, po realizaci tohoto záměru, zvýšila téměř trojnásobně.
Máme za to, že měnit a budovat části komunikačního systému bez vyhodnocení dopadu na celý tento systém a všechny jeho části je nezodpovědným jednáním a může vést ke špatným, mnohdy i nevratným rozhodnutím.
5. K vlastnímu řešení Technické studie:
Předpokládáme, že vznik této studie byl veden snahou představitelů našeho města rozhodnout na základě znalosti věci. Proto bychom chtěli upozornit na její následující nedostatky: 
a) Pentlogram intenzity dopravy (návrhový stav na výkrese B.10) neodpovídá předpokládané  realitě intenzity dopravy v roce 2030, protože opomíjí tyto skutečnosti:
- Vůbec nezohledňuje zvýšení zátěže těžkou dopravou v posledních letech. Je to zřejmé z porovnání výsledků sčítání těžké dopravy ŘSD z roku 2005 přepočítané na rok 2007 a předpokládané intenzity vypočítané zpracovatelem projektu pro rok 2030 (podle údajů studie, přepočet podle koeficientů ŘSD, vše podle výkresu B.10):
.
ulice
ŘSD 2007
(B.10-stávající stav)
ŘSD 2030
(přepočet podle metodiky ŘSD)
Technická studie 2030
(B.10-návrhový stav)
Bezručova
1738
1902
1162
Vysocká
568
622
402
Novoměstská
1534
1679
1193
Brněnská
3546
3882
1460
Jihlavská
2605
2852
1273
Žižkova
1485
1626
785
Wonkova-Neumannova
.
2953
1475
.
Zarážející je skutečnost, že návrhový stav podle studie je v roce 2030 vždy podstatně menší než skutečný stav v roce 2007 (!!).
- Pentlogram intenzity dopravy pro rok 2030 nepočítá s nárůstem dopravy na posuzované komunikaci vlivem propojení ulice Wonkova s novou komunikací ze sídliště Klafar s budoucími  7 000 obyvateli.!!
b) Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem musí být nutně závěry akustické a rozptylové studie podhodnocené.
c) Za chybný označujeme údaj z návrhového stavu pro rok 2030 na ulici Smetanova, který předpokládá snížení intenzity o 28 %, přestože vybudování předmětné komunikace bude mít na provoz Smetanovou ulicí zanedbatelný či spíše žádný vliv.
.
Marie Doležalová
předsedkyně
.
.
poslední aktualizace stránky: 06.05.2008