Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 10 -
.
.
Městský dopravní okruh Žďáru nad Sázavou, průtah městem nebo obchvat?
.
Již dlouho pozorně sledujeme všechny články v tisku týkající se dopravního propojení ulic Wonkova a Novoměstská, a nelze vynechat pokračování propojení na Brněnskou. Dosud  jsme však nezaznamenali článek, který by se vážně zabýval tím, proč je toto propojení tak kontroverzní. Většinou se v článku objeví konstatování, že před pětatřiceti lety zde bylo s komunikací počítáno a že proti sobě stojí obyvatelé dvou částí města, „Průmyslovky“ a „Vodojemu“, kteří chtějí silnici co nejdále od svých domů.
Oba tyto argumenty jsou naprosto nepodstatné, v případě „soupeřících“ částí města i nepravdivé. Představitelé města je rádi v rozhovorech opakují, protože zastírají skutečnou podstatu problému.
Před čtyřmi lety, v roce 2003, byl schválen územní plán města, který by měl vytvářet předpoklady pro výstavbu, rozvoj území, životní prostředí i soudržnost společenství obyvatel a uspokojovat potřeby současné generace, aniž by ohrožoval podmínky života generací budoucích.
Řešení dopravy ve městě je v tomto územním plánu založeno na vybudování obchvatu města na jeho západě, který je mezi občany známý jako „velký obchvat“. Vybudováním tohoto obchvatu by došlo na všech komunikacích ve městě ke snížení počtu projíždějících vozidel nejméně o 40 %. V Dolní ulici a na náměstí Republiky by počet projíždějících vozidel klesl dokonce o 60 % a Bezručova ulice by se dokonce mohla stát klidovou komunikací po níž po projížděla pouze pětina vozidel současného stavu. Jediné zvýšení dopravní zátěže by zaznamenala ul. Wonkova vlivem následného vybudování propojení na Novoměstskou ulici, po kterém by projíždělo přibližně tolik aut jako nyní na ulici Jihlavská. Tento obchvat totiž není určen pouze pro řešení tranzitní dopravy ve městě, ale svedl by velkou část dopravy směřující k cílům na západě města (Žďas, supermarkety, Tokoz), která nyní zatěžuje střed města s ulicí Smetanovou a Žižkovou. A že tranzitní dopravy již dávno není pouze 7 % jako v roce 2000 snad již poznali všichni obyvatelé města.  
Ten kdo se zajímá o dění ve městě jistě mnohokrát slyšel ze strany představitelů města veřejné zpochybňování investice do budoucí realizace obchvatu, které se nyní může stát obyvatelům Žďáru nad Sázavou na dlouhé roky osudné.
V září letošního roku schválila vláda možnost financování 90 obchvatů měst a obcí v České republice, mezi nimiž je uveden i Žďár nad Sázavou. Čerpání prostředků je plánováno do r.2013, proto peníze na tuto dopravní infrastrukturu budou čerpány především na obchvaty měst, která budou  připravena  obchvat realizovat. 
Předpokládáme, že po letech váhání bude velmi těžké připravit stavbu obchvatu tak, aby bylo možné začít s čerpáním prostředků do roku 2013, ale nemělo by to být nemožné. Zejména nejobtížnější trasa obchvatu mezi Jihlavskou ulicí a ulicí Brodskou zůstala naprosto nepřipravenou. Budeme se moci přesvědčit jak je Město schopné realizovat svůj schválený územní plán a jaké úsilí pro jeho naplnění vyvíjelo a vyvíjí. 
Naše občanské sdružení zaslalo všem zastupitelům výzvu, aby se vážně a odpovědně  zasadili o to, aby se příprava obchvatu města Žďáru nad Sázavou stala prioritou  rozvoje města a při nadcházejícím schvalování rozpočtu města navrhli jasnou strategii přípravy stavby obchvatu místo plýtvání penězi na stavbu další trasy průtahu městem.
Pravdou je, že po čtyřech letech od schválení územního plánu, představitelé města veřejně zpochybňují budování tohoto obchvatu s argumenty, že se Žďár za 30 let rozrostl a chtějí měnit koncepci dopravy ve městě vybudováním „Městského okruhu“, jak nazvali propojení Wonkova, Novoměstská, Brněnská a který není v územním plánu navržen. V územním plánu je toto propojení popsáno jako „místní komunikace“ a „vzhledem k situování v zástavbě“ jako komunikace obslužná, tedy místní komunikaci III. třídy. Město nyní navrhuje mezi těmito hustě obydlenými lokalitami vybudovat nový průtah městem, ve svém důsledku v podstatě silnici I.třídy, na níž se počet vozidel proti současnému stavu téměř ztrojnásobí. Dovolíme si proto tvrdit, že název „okruh“ je jen kamufláž a pouhá snaha o snížení dopravní zátěže žďárského náměstí, kterou je možné snížit vybudováním obchvatu za „státní“ peníze. Co na tom, že kolem silnice v délce 980 m musí být vybudováno 1330 m protihlukových betonových až 6m vysokých bariér, aby se v okolí dalo vůbec bydlet. Možná, že se k nám budou jezdit turisté dívat nejen na Zelenou horu, ale i na „Velkou žďárskou zeď“. Přitom toto propojení za stovky milionů přinese pouze snížení dopravy na Dolní ulici a náměstí, na úkor obyvatel s obou stran Neumannovy ulice a ulice Wonkovy. Pro obyvatele v ostatních částech města je toto řešení naprosto bezvýznamné, provoz v jejich ulicích se vůbec nezmenší.
Nebezpečím realizace tohoto řešení je i následný nedostatek finančních prostředků, které by mohly být věnovány na částečnou projektovou přípravu obchvatu města a výkup pozemků v jeho trase. Nebezpečí realizace spočívá i v uspokojení ze snížení dopravní zátěže náměstí a zakonzervování tohoto stavu na úkor ostatních ulic na dlouhá léta a opravdové odložení stavby obchvatu.    
Pravdou je i to, že občané, kterým není lhostejná likvidace každého vzácného kousku zeleně uvnitř města budou dál všemi prostředky bojovat za to, aby nebyla zničena nepotřebnou komunikací. Zejména proto, že zklidnění dopravy ve městě lze dosáhnout jiným, pro všechny občany výhodnějším způsobem, vybudováním obchvatu města.
.
Občanské sdružení Budoucnost.
..
.
poslední aktualizace stránky: 06.05.2008