Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 13 -
.
.
Obchvat Žďáru je asi utopie
.
V posledním vystoupení starosty Žďáru nad Sázavou v kabelové Televizi Vysočina nám bylo mimo jiné sděleno, že část obchvatu města mezi Tokozem a ulicí Brodskou se začne budovat v roce 2015. Toto sdělení znamená:
1) Město zřejmě nedosáhne na dotace na rozvoj infrastruktury z peněz EU, tak jak v září 2007 rozhodla vláda ČR usnesením č. 1064, kde Žďár je přímo uveden ve vztahu k dotaci při financován výstavby tzv. Velkého obchvatu a v devadesáti vyjmenovaných stavbách v Česku figuruje v první třetině seznamu. Podmínkou ovšem je časový limit zafinancování do roku 2013.
Je více než pravděpodobné, že v tomto roce se ČR přesune z kategorie států s převahou příjmů (např. dotace) nad výdaji vůči EU do kategorie států s opačným poměrem mezi příjmy a výdaji, a to nejen kvůli plánovaném vstupu několika „chudších“ států do EU.
2) Nejsložitější a nejnáročnější část obchvatu mezi ulicemi Brodská a Jihlavská se tímto časově a finančně stává pro Žďár pouze zbožným přáním a bude-li toto skutečností, části obchvatu mezi Tokozem a ulicí Brodskou na straně jedné a mezi Jihlavskou a silnicí I/19 (u Mělkovic) na straně druhé ztratí z velké část svůj význam. Kvůli tomu se například odkládá rekonstrukce autobusového nádraží.
3) Náhradní řešení vybudováním průtahu městem (od Enpeky za hřbitov, mezi sídliště Žďár 4 a Vodojem na Wonkovu a do sídliště Klafar, kde se napojí na výše uvedenou část obchvatu mezi Tokozem a ulicí Brodskou) naprosto znehodnotí lokalitu Lučiny, část sídliště Žďár 4 a Vodojem, úsek kolem ulice Wonkova a část budovaného sídliště Klafar. Vždyť při prezentaci řešení průtahu (tedy „Malého obchvatu“, eufemisticky označovaného jako tzv. Městský okruh) mezi sídlištěm Žďár 4 a Vodojemem bylo uvedeno dopravní zatížení asi 14 tisíc vozidel denně, a to včetně kamionů.
Protihluková opatření ve výšce 4 - 6 metrů, která jsou nutností, budou muset být i v Lučinách a na budovaném sídlišti Klafar.
Uvědomují si obyvatelé těchto lokalit co je čeká? Uvažované dopravní zatížení znamená, že průměrně jedno vozidlo projede za 6 vteřin, což ve špičce znamená zkrácení této doby na 2 vteřiny. Jak budou děti a starší občané tuto komunikaci přecházet?
4) Zaslepení ulice Neumannova poblíž Göttlerova rybníka bude nutit místní obyvatele projíždět úzkými ulicemi Bratří Čapků a Wolkerova a navíc způsobí přeložení MHD, jedoucí ve směru na Wonkovu, na průtah.
Současná zastávka MHD na ulici Neumannova má být v prostoru u Vodojemu (obyvatelé sídliště Žďár 4 budou nuceni průtah přecházet) a zastávky MHD na ulicích Studentská (poliklinika) a Libušínská budou moci být obslouženy pouze tak, že autobusy „si objedou kolečko“ na sídlišti Libušín ještě jednou, resp. zastávka Wonkova umístěná v jízdním pruhu nebude dle dopravní zátěže možná a je reálné její zrušení. Vedení města tvrdí, že výstavba nových komunikací ve Žďáru rozmělní dopravu a přitom důležitá ulice Neumannova se přeruší? Má to logiku?

Tato všechna negativa řeší z velké části obchvat města, který dávno už měl stát a nemohu se zbavit dojmu, že i současné vedení města nekonalo a nekoná. Všude se mluví o ochraně zeleně a relativně zelený pás za sídlištěm Žďár 4 se zničí. Vždyť se jedná o spokojenost obyvatel Žďáru, který má nyní již jen 23018 obyvatel a počet stále nezanedbatelně klesá. Prý do roku 2015 budou mít všechny obce na silnici II. třídy mezi Žďárem a Jihlavou obchvaty. A co Žďár?
Zastupitelé města na svém 9. řádném zasedání dne 22. května 2008 schválili zařazení výstavby obchvatu města jako priority č. 1 do akčního plánu města a uložili městskému úřadu intenzivně se zabývat výstavbou obchvatu města.
Opravdu není rozpor mezi tímto rozhodnutím a sdělením starosty při posledním vystoupení v kabelové televizi? 
Opravdu se Žďár nad Sázavou nechce pokusit o získání prostředků na výstavbu obchvatu z fondů Evropské unie? 
Starosta nám podal zprávu, že to Žďár nad Sázavou nepotřebuje! 
.

Pavel Drdla, Občanské sdružení Budoucnost
..
.
poslední aktualizace stránky: 23.06.2008