Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 22 -
.
Žďárský deník, 11.3.2010
.
Počet obyvatel Žďáru klesá
.
Dle údajů Městského úřadu Žďár nad Sázavou počet obyvatel v posledních deseti letech stále klesá. V přehledu obcí v roce 1986 byl počet obyvatel 26.221.
Je pravda, že se následně odtrhly od města obce Hamry n. S., Vysoké, Počítky a Sklené a tak k 31.12.2002 měl Žďár n. S. dle Novin žďárské radnice (NŽR) 24.299 obyvatel. Tento počet od tohoto data stále klesá (1.12.2005 - 23.420, 15.7.2008 - 22.993) a nyní dle NŽR činí k 18.1.2010 - 22.590 stálých obyvatel.
.
Málo peněz
Co asi nejvíce ovlivňuje tento neustálý pokles? Dle mého názoru je to ekonomická stránka, neboť NŽR v září 2007 uvádí průměrný měsíční výdělek v ČR 20,5 tisíce korun, v kraji Vysočina 17,5 tisíce korun, ale Žďár nad Sázavou má pouhých 14,5 tisíce korun v průměru na pracujícího občana. Dalším důvodem je jistě spokojenost obyvatel a zde dle průzkumu nejvíce tíží obyvatele města dopravní situace. Navštívil jsem dne 8. února 2010 přednášku technické studie obchvatu města, která se konala na Městském úřadě. Z vystoupení starosty města jsem ale získal velmi smíšené pocity. Měl pravdu, že silnice Kolín, Jihlava, Znojmo je důležitější než silnice č. 37 přes Žďár nad Sázavou, ale stále zůstává pravdou řada údajů o průjezdnosti Čáslavi, Havlíčkova Brodu, Moravských Budějovicích a Žďáru nad Sázavou uveřejněných v novinách Mlejn, tedy že zásadní rozdíl v průjezdnosti těchto měst není. Je ale s podivem, že Třebíč na méně důležité silnici než Žďár nad Sázavou je s budováním obchvatu mnohem dál než naše město.
Totéž platí i o přivaděči k dálnici, kde na silnici mezi Třebíčí a Velkým Meziříčím zůstává pouze poslední obec bez obchvatu a přivaděč Žďáru nad Sázavou směrem na Jihlavu má hotových pouze 6,5 km a to v NŽR 7/2004 se uvádí, že silnice na Jihlavu je nejlépe připravenou pro případnou realizaci v kraji Vysočina.
Na závěr pan starosta uvedl, že obchvat Žďáru nad Sázavou po dokončení sníží dopravní zátěž ve městě o 7 procent. S takovým názorem se nedivím, že to jde, jak to jde. Jsou jistě další důvody ke kritice.
Například v NŽR 5/2002 je kritika obchodu Julius Meinl s titulkem „Trnem v oku je stále plechový supermarket“ a obdobné články jsou v NŽR 1/1997 a 11/2005. Jak je tedy možné, že daleko větší a stejně nevzhledná stavba se postavila u kruhové křižovatky na Brněnské ulici? Bez poutače vypadá jako tovární sklad s velkým parkovištěm.
Poplatky za popelnici jsou na zákonem stanoveném maximu i přes ujišťování, že separace ve Žďáře nad Sázavou je jednou z nejlepších a to že má vliv na cenu za odpad. Trochu nelogické, že? A nakonec cena za vodu… Ta je jednou z nejvyšších v naší republice. Nebudu již dále rozebírat negativa, i když je jich ještě mnoho. To vše má vliv na odchod mladých lidí a rodin z našeho regionu a nenastane-li obrat k lepšímu, může se Žďár nad Sázavou dostat na hranici dvaceti tisíc obyvatel již za deset let.
.
Pavel Drdla
.
poslední aktualizace stránky: 15.3.2010